vrijdag 23 maart 2012

Haakpatroon granny tissuebox-hoes

Granny tissuebox-hoes.











Na het haken van een aantal van deze hoezen kreeg ik al snel de vraag of ik er een patroon van had.
Het antwoord was 'nee' helaas, tot nu zat het gewoon in mijn hoofd.
Maar hier is dan eindelijk mijn patroon op papier ! :)
Mocht er iets niet kloppen aan de tekst laat het me dan gerust weten.

Ik heb de mijne gehaakt van katoen, met haaknaald 3.
Het kan zijn dat je net een toer meer of minder nodig hebt dan wat in mijn patroon staat, dat kan voor iedereen verschillend zijn, het ligt er maar net aan hoe los of hoe strak je haakt.
Probeer het gewoon uit.
Veel succes !


* Haak 56 lossen, sluit tot een ring met een halve vaste, haak 1 losse.

Toer 1.
* Haak in elke losse een vaste, sluit de toer met een halve vaste.

Toer 2.
* Haak 4 lossen (telt als 1 stokje + 1 losse).

* Sla 4 steken over en haak 3 stokjes in de volgende steek, 1 losse.

* Sla 3 steken over en haak 3 stokjes in de volgende steek, 1 losse.

* Sla 4 steken over en haak 3 stokjes in de volgende steek, 2 losse, 3 stokjes in de zelfde steek, 2 losse, 3 stokjes in de zelfde steek, 1 losse.
(deze 3 clusters vormen straks de hoeken)

* Sla 4 steken over en haak 3 stokjes in de volgende steek, 1 losse.

* Sla 3 steken over en haak 3 stokjes in de volgende steek, 1 losse.

* Sla 4 steken over en haak 3 stokjes in de volgende steek, 1 losse.

* Sla 4 steken over en haak 3 stokjes in de volgende steek, 1 losse.

* Sla 3 steken over en haak 3 stokjes in de volgende steek, 1 losse.

* Sla 4 steken over en haak 3 stokjes in de volgende steek, 2 losse, 3 stokjes in de zelfde steek, 2 losse, 3 stokjes in de zelfde steek, 1 losse.

* Sla 4 steken over en haak 3 stokjes in de volgende steek, 1 losse.

* Sla 3 steken over en haak 3 stokjes in de volgende steek, 1 losse.

* Sla 4 steken over en haak 2 stokjes in de volgende steek, sluit de toer met een halve vaste in de 3e losse van de begintoer.

Toer 3 t/m 6.
* Haak 1 halve vaste in de eerstvolgende lossen-ruimte, wissel van kleur en haak
4 losse.

* Haak nu in elke '1-losse-ruimte' 3 stokjes en 1 losse.

* Haak in elke '2-lossen-ruimte' 3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes, 1 losse.

Na de 3e toer zal de rechthoekige vorm goed zichtbaar worden en herhaal zoveel toeren als nodig is om de bovenkant van de box te bedekken.
Het komt de pasvorm ten goede als het gehaakte lapje juist iets kleiner is dan de bovenkant van de box.

Toer 7 t/m 15.

* Haak in elke lossen-ruimte 3 stokjes.
(dus geen 2 x 3 stokjes in de hoeken, die vervallen nu)
Haak geen lossen meer tussen de clusters van 3 stokjes, anders wordt het te wijd rondom de zijkanten.

* Haak zoveel toeren als nodig is om de zijkanten te bedekken, werk de hoes af naar eigen smaak, bv met een schulprandje of gewoon een toer vasten.
Decoreer de box eventueel met bloemen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie boxen !

4 opmerkingen:

  1. Hoi Marjan! Ik was al een eindje op zoek naar een oplossing voor de (soms ergerlijke) kleurencombinaties die tissuedozen met zich meebrengen (ze lijken nooit in je interiuer te passen). Ik probeer deze middag een combinatie uit! Alvast bedankt om dit met de blogwereld te delen :)

    Groetjes, Stephanie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Stephanie ! Er gaat natuurlijk niks boven een zelf gem(h)aakt hoesje voor een tissuebox, hihi. Veel plezier met het patroon, ik ben alvast benieuwd naar jouw hoesje !
      Groetjes Marjan.

      Verwijderen
  2. Kwam zo'n gehaakte tissuedoos tegen op een andere blog, ze zijn super leuk, beter dan zo'n duffe doos:-)) Bedankt voor het op 'papier zetten' en delen van je patroon!! Ik volg je! Grtzz..Maddy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je Maddy, leuk dat je me volgt !
    Veel plezier van het patroon !

    BeantwoordenVerwijderen